Officiella hemsidan
FC Rosengård Futsal
Herrlag/damlag/U-trupp
Oavgjort i en match som borde avbrutits
2017-11-13 12:43
Bild : Futsalmagasinet , Andres Moncada

Två lag som vann sina respektive premiärer skulle ställas mot varandra i Göteborg. Frölunda vann borta mot Paratodos och Rosengård vann hemma mot Geesguud UF. Det märktes på båda lagen att självförtroendet fanns och matchen startade direkt i ganska högt tempo.

FC Rosengård var spelförande och hade korrigerat sedan premiärmatchen där fokus lades på det egna spelet. Med mer att önska så visade ändå Rosengård att tendenser fanns på futsalspel till skillnad mot förra veckan, även om det lämnade mer att önska. Rosengårds övertag och varianter skapade oreda i Frölundas försvar som lade fokus på sitt anfallsspel med hög press. Det var även det laget som fick spräcka nollan och några minuter gjorde även Frölunda 2-0.  Tränaren Francis tog time-out och ändrade om sin taktik till hög press och det tog inte många minuter till reducering av Erkin Hamidovic. Rosengårds skapade mängder med chanser och innan paus fick Rosengård en hörna som Lázaro Araujo dundrade in bakom en chanslös hemmakeeper och 2-2 var ställningen i paus.

I halvtid pratades det om att fortsätta behålla höga pressen då Frölunda inte hinner med och blir stressade. Att visa mer energi och vara aggressiva i en-mot-en försvarsspelet. Rosengård startade andra halvlek i högt tempo och Erkin fick göra 3-2 efter ett mönsteranfall av Jhonjairo, Lázaro och Erkin. Kort därefter hittade Ismail perfekt i djupled till Hussein som dundrade in 4-2. Med en tvåmålsledning började de tråkiga scenerna i Frölundas sporthall. Publiken tappade huvudet och började skrika ut ord som inte är till för att nämna samt kasta in halvfulla pet-flaskor. Domarna stod som fågelholkar och speakern uppmanade publiken med ett skratt om att lugna ner sig. Rosengård försökte tala om för domarna att det inte är okej och att säkerheten bör gå först. Istället valde domarna att fortsätta matchen och flaskkastningen upprepade sig flera gånger utan att domarna vågade ta tag i incidenterna. Mitt i allt får Rosengård ett superläge att göra 5-2 efter ett 2 mot 1 läge, dock kontrar Frölunda och gör 4-3. Hussein gör 5-3 och efter det fortsätter oroligheterna på läktaren som gör att Rosengård tappar fokus, vilket inte är så konstigt när killarna är rädda för att få flaska i huvudet.  Frölunda lyckas göra 5-4 och tar i slutet ut målvakten samtidigt som Rosengård åker på en helt ofattbar utvisning och Frölunda kan spela 5 mot 3 efter att ha kvitterat till 5-5 strax innan.

Sammanfattningsvis beklagar vi FC Rosengård att futsal drabbas av sådana incidenter där ungdomar inte har respekten nog att sitta och kolla på fin futsal och Rosengård beklagar sig för att Frölunda under incidenterna inte tog tag i händelsena i form av att spelare och ledare inte försökte lugna ner publik. FC Rosengård beklagar sig över att domarna från Göteborg inte fått i sin utbildning hur man hanterar sådana situationer då det är oacceptabelt agerande från deras sida att vid 4 gånger blåsa av utan att göra något.

Nästa match är mot Paratodos och vi välkomnar Paratodos till Rosengård Sporthall, där alla trivs och njuter av världens roligaste sport, futsal!

2020-07-12 17:16
Utomhusfutsal för alla2020-07-12 16:33