Officiella hemsidan
Herrlag/damlag/U-trupp
Rosengård Futsal grabbar imponerade i Örebro open
2017-10-15 21:34

FC Rosengård, som till vardags hör till i division 1 Södra Götaland fick möjlihet att åka upp till Örebro för att visa upp sig för hela futsalsverige. På plats fanns reportrar, live-tvsändningar, Svenska futsals assisterande förbundskapten och mycket folk. Och för att inte nämna alla toppklubbar i Sverige, samlade på en och samma plats.

Rosengård spelade tre matcher. Motståndet var Falcao Stockholm, Örebro Futsal Club och Hammarby IF. Alla hemmahörandes i Svenska Futsal Ligan. Inför Örebro Open var Futsalmagasinet snabba med att favorisera Rosengård som en outsider i cupen och en möjlig vinnare. Detta efter Rosengårds fina resultat mot andra SFL-lag i träningsmatcher. Bland annat åkte man upp till Uddevalla där Uddevalla skulle ställa upp med bästa laget inför UEFA-futsal Cup. Den matchen förlorade Rosengård med 6-4 men imponerade stort och hade Uddevalla i gungning flertal gånger med endast sju spelare med. Torslanda som är ett stort futsallag i Göteborg och hela Sverige fick se sig besegrade av Rosengård med 7-5 och med sådana resultat blev plötsligt Rosengård ett hett samtalsämne inför Örebro Open.

Om Rosengård var ett hett samtalsämne innan Örebro Open, har vi inga ord som kan beskriva vilket gott intryck Rosengård gav ifrån sig efter helgen. Mot topplaget Falcao Stockholm visade Rosengård på hur riktig futsal ska spelas. Tempo, rörelse, bollinnehav och härliga kombinationer ledde till en 3-1 seger, som faktiskt till och med var i underkant. Faktum är att det kunde blivit betydligt större siffror.

Under lördagen skulle Rosengård ställas mot ett av Sveriges bästa lag, Örebro Futsal Club som slog Djurgården med 5-3 i sin första match. Matchen livesändes av Örebros tidning Nerikes Allehanda och seriesegrarna från SFL Norra 2016/2017 fick något att bita i. Rosengård fortsatte sitt fina futsalspel och tempo och ägde större delen av bollinnehavet. Dock skulle Örebro ta ledningen med 1-0 efter en fin frisparksvariant. Andra halvlek kan vara säsongens bästa av Rosengård som spelar helt fantastiskt och vänder matchen efter hög press i hela 2:a halvlek till 3-1!

Plötsligt började folket på läktarna i Örebro applådera Rosengårds fina spel och både publik och tränare förstod inte hur ett lag som spelar så fin futsal kan vara hemmahörande i division 1, och inte SFL.

Söndagen, sista dagen för Örebro Open Futsal skulle spelas mot det nyblivna SFL-laget Hammarby IF. Hammarby som värvat från bland annat Falcao Stockholm, var ett bra futsallag och matchen blev tuff. Med ömma kroppar och tidig match som startade redan kl 10:00, stod Rosengård för det mesta av bollinnehavet medan Hammarby försvarade sig och väntade på kontringar. Efter en tilltrasslad situation kunde Hammarby ta ledningen med 1-0 efter stolpträff som hittade ut till Hammarbyfot och bollen satt i nät. I halvtid kom Rosengård ut återigen som ett nytt lag och trots 2-0 ledning direkt in i 2a för Hammarby kunde Rosengård både reducera och kvittera till 2-2 och Hammarby var i gungning. Rosengård gick för ett segermål för att kunna titulera sig till vinnare i Örebro Open 2017 och med en sekund kvar kunde Hammarby pricka in 3-2 och vinna matchen. Grabbarna i Rosengård var såklart besvikna och att förlora med sådant stort övertag är aldrig lätt, men totalt 6 av 9 poäng mot 3 SFL-lag så kunde man åka hemåt mot Malmö med huvudet högt.

Rosengård släppte endast in 5 mål totalt under hela helgen, vilket också visade sig vara det laget som släppte in minst mål. Trots fantastiskt bollinnehav och rolig offensiv futsal som imponerade inte bara på publik, utan även assisterande förbundskapten, så var grabbarna disciplinerade och tajta i defensiven. Nu tar vi med oss allt det positiva under helgen och jobbar vidare på det som kan göras bättre för att starta igång det efterlängtade seriesystemet om ett par veckor. Då ska Rosengård vara beredda och resan mot SFL- den har precis börjat!

Vi tackar Örebro SK futsal klubb för ett mycket väl genomfört arrangemang på alla plan .

2020-07-12 17:16
Utomhusfutsal för alla2020-07-12 16:33