Officiella hemsidan
FC Rosengård Futsal
Herrlag/damlag/U-trupp
Rosengård vann och går upp i delad serieledning
2017-12-17 21:03

Rosengård fick möjligheten att gå upp i delad serieledning med Halmstad BK efter att Halmstad förlorade på hemmaplan mot Geesguud UF med 6-7. Därför blev matchen mot Frölunda en otroligt viktig match i fighten om SFL-kvalplatsen.

Motståndet på andra sidan var FC Frölunda från Göteborg och lagen möttes i Göteborg för några veckor sedan. Den matchen slutade 5-5 i vad som skulle komma att kallas, ”kaosmatchen”. Futsal var fokus i dagens match där Rosengård skulle visa att sporten futsal spelas på ett sportligt och rättvist sätt.

Matchen spelade i Rosengårds Sporthall och taktiken för dagen från tränaren Francis var att sätta hög press och det var precis det Rosengård också gjorde, matchen igenom. Med en bra start och fin rörelse kunde grabbarna få igång futsalspelet och första halvan av första halvlek såg lovande ut. Allt som fattades var ett ledningsmål som gängde i luften vid flertal tillfällen. Istället kunde Frölunda ta ledningen genom ett långt utkast som letade sig fram till en Frölunda-spelare som inte gjort något misstag.

Kort därefter kunde Ismail Guven smälla dit kvitteringen efter ett fint anfall med fina kombinationer på få tillslag. Samme Ismail skulle fixa ledningen för Rosengård när han bombade in 2-1 förbi en chanslös bortakeeper. Efter ledningsmålet sjönk tempot och därför blev det också sämre kvalité både hos grabbarna och matchen i sig. Många frisparkar delades ut, lite diskussioner med motståndet och fokus lade på det istället för att fortsätta trumma på. 2-1 stod sig halvtiden ut.

I paus var tränaren tydlig med att inte fokusera på motståndet och deras sätt att spela futsal på med närkamper och provokationer, utan återgå till den egna grunden med rörelse, intensitet och fart.

Andra halvlek började som första, med bollinnehav för Rosengård och högpress men ändå kunde Frölunda kvittera till 2-2 efter bara 2 minuters spel. Lázaro Araujo ville annat och gjorde ett par minuter senare 3-2 och debuterande Hakim kunde sno åt sig bollen på mittplan och trots rejäl tröjdragning kunde han peta bollen förbi målvakten och göra 4-2. Frölunda gick upp med sin målvakt för att spela jokerspel och fick utdelning när 4-3 gjordes och samtidigt drog båda lagen på sig frisparkar som ledde till att båda hade 5 frisparkar var, där sjätte skulle resultera i 10-meters straff. Den möjligheten fick Rosengård men lyckades inte förvalta den och en försvarsmiss kort därefter och två stolpträffar och två frilägen senare från Rosengård så kunde Frölunda istället kvittera till 4-4 med en och en halv minut kvar av matchen.

Rosengård bjöd in Frölunda flera gånger och gav bortalagen ett lyft och en möjlighet att få med sig en pinne hem till Göteborg igen, men Alexandre de Santana gjorde 5-4 med 25 sekunder kvar att spela när han chippar bollen högt och stort jubel hos spelare och publik. Frölunda chansar och Leutrim Mejzinolli kan bryta på mitten tillsammans med Alexandre de Santana och rulla in bollen i öppen kasse. Matchen slutar 6-4 och grabbarna går till julledigheten med att vara i delad serieledning med 3 matcher kvar att spela.

Francis efter matchen har en skön kommentar:

-        Det  är detta som är så fantastiskt med futsal. Oavsett hur stort övertag du har och vilka chanser som skapas, så kan allt hända. Vi jobbar på bra trots massa missade lägen och vinner matchen. Det är det viktigaste.

Division 1 södra Götaland tar nu ett litet uppehåll över jul och nyår och nästa match för Rosengård är den 7:e Januari borta mot FC Paratodos. Det återstår tre matcher nu och Rosengård är med i toppen på allvar nu!

Målskyttar:

Ismail Guven x2